.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سفرهاي استاني دولت نهم و بازشناسي مشکلات استانهاي شمالی

استان هاي شمال کشور در بخش هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي از قابليت هاي ويژه و گاهي منحصر بفرد برخوردار هستند که البته بخشي از اين قابليت ها بالقوه مانده است، دولت نهم با علم به اين قابليت ها به بازشناسي مشکلات اين مناطق پرداخت و مصوبات استاني در اين مناطق محرک و جريان ساز بوده است.

**استان گلستان

سفرهاي استاني دولت نهم از ويژگي هاي برجسته اين دولت است که موجب تمايز اين دولت با دولت هاي پيشين شده است و در قالب آن سفرها، ارتباط بدنه دولت با مردم گوشه و کنار استان ها و حتي روستاهاي دور افتاده برقرار شد.
در سايه سفرهاي استاني، مردم اقصي نقاط کشور موفق شدند مديران بلندپايه دولت را در کنار خود احساس کرده و با توجه دولت براي رفع نيازهاي مردم مناطق کشور، اعتماد بين دولتمردان از سوي مردم را ايجاد کرد.
سفر اول و دوم رييس جمهور و هيات دولت به استان سرسبز گلستان دستاوردهاي زيادي داشت که بخشي از اين دستاوردها منجر به ارتقاي شاخص هاي توسعه اين استان در بخش هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و زيرساخت ها شده است.
سفرهاي اول و دوم رئيس جمهور و هيئت دولت 277 مصوبه با 45 هزار و 870 ميليارد ريال برآورد اعتبار عمراني و تسهيلاتي در بخش‌هاي اقتصادي و توليدي، زيربنايي، فرهنگي و اجتماعي به همراه داشته است.
دستاورد سفر اول رييس جمهوري به استان گلستان 190 مصوبه و توافق نامه بود که از اين تعداد 138 مصوبه و 54 توافق نامه است.
به باور مديران استان، فصل نويني در بحث عدالت گستري، مهرورزي و توسعه پايدار در تاريخ اقدامات عمراني دولت پس از پيروزي انقلاب اسلامي گشوده شده است.
به باور آنان، ايجاد زيرساخت هاي حمل و نقل، مسکن، عمران شهري و روستايي، آموزش عالي، تربيت بدني و فرهنگ و هنر بر اساس مصوبات سفر اول رييس جمهوري، توسعه اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي را تحرک بخشيده است.

*بيش از 93 درصد مصوبات سفر اول اجرايي و عملياتي شده است

براساس شاخص هاي نهاد رياست جمهوري، بيش از 93 درصد از مصوبات سفر اول رييس جمهوري و هيات دولت به استان گلستان اجرايي و عملياتي شده که تاثير بسياري بر شاخص هاي بخش هاي مختلف گذاشته است.
در بخش آموزش عالي يکي از مهم ترين مصوبات سفر، تاسيس دانشگاه جامع گلستان به عنوان يکي از آرزوهاي ديرينه مردم بود که با اجراي اين مصوبه، دانشگاه جامع گلستان ايجاد و در سال 86-85 اقدام به جذب دانشجو کرد.
همچنين راه اندازي دانشکده فني علي اباد از ديگر مصوبات سفر اول بود که در سال 85-86 در دور رشته عمران (عمران) و عمران (نقشه برداري) نسبت به پذيرش دانشجو اقدام کرده است.
يکي ديگر از مصوبات سفر، راه اندازي دانشگاه پيام نور در تمامي شهرهاي استان بوده که اين مصوبه به طور کامل اجرايي شده است.
در بخش تربيت بدني احداث 11 بوستان ورزشي و چمن مصنوعي در 11 شهرستان، شروع عمليات اجرايي 38 پروژه سفر شامل 11 سالن سرپوشيده ورزشي در مراکز شهرستان ها، 11 سالن ورزشي دختران و 11 سالن ورزشي پسران و پنج سالن ورزشي روستايي از مهم ترين اين مصوبات است.
در اين بخش تاکنون هشت سالن ورزشي در مراکز شهرستان ها، سه سالن ورزشي دختران، 11 سالن ورزشي روستايي و 27 مجموعه ورزشي روستايي به بهره برداري رسيده است.
در بخش آموزش و پرورش نيز خريد 50 دستگاه ميني بوس و احداث و تجهيز سه مرکز فني حرفه اي در شهرهاي بندرترکمن، علي آباد و بندرگز از جمله مصوبات اين بخش است که اعتبار خريد ميني بوس به طور کامل تخصيص يافته و سه مرکز فني حرفه اي نيز به بهره برداري رسيده است.
در بخش فرهنگي نيز عمليات اجرايي هفت مجتمع فرهنگي از محل اعتبارات استاني و نهاد رياست جمهوري شروع شد و دو مجتمع فرهنگي در راميان و فاضل آباد به بهره برداري رسيده است.
تجهيز دو مجتمع فرهنگي هنري در شهرستان هاي گنبد و بندرترکمن، بهسازي گلزار شهداي استان و احداث ايستگاه هاي ماهواره اي براي روستاهاي فاقد پوشش تلويزيوني و تجهيز 31 ايستگاه و افزايش کانال هاي تلويزيوني مناطق از يک کانال به چهار کانال تلويزيوني، تامين و تجهيز يک هزار و 500 جهيزيه نوعروسان کميته امداد، تعمير مساجد و تکميل مساجد و احداث مصلي ها از مهم ترين مصوبات اجرا شده در بخش فرهنگ و هنر است.
اختصاص تسهيلات به طرح هاي زودبازده و بنگاه هاي اقتصادي يکي از مهم ترين مصوبات سفر رييس جمهوري است که در اين راستا 608 ميليارد تومان براي اين بخش اختصاص يافت و فضاي خوبي براي توسعه و اجراي واحدهاي توليدي و صنعتي و اشتغال ايجاد شد.
از ديگر مصوبات سفر اول رييس جمهوري به استان، بين المللي شدن فرودگاه گرگان است که ضمن اجراي اين مصوبه، پاويون فرودگاه، باند و ترمينال آن توسعه يافت و براي ترمينال حجاج نيز تامين اعتبار شد.
براساس آمارها، در ابتداي دولت نهم 37 هزار مسافر از فرودگاه گرگان جابجا شد درحالي که در سال گذشته 212 هزار نفر مسافر از فرودگاه گرگان جابجا شده بود.
تجهيز و تکميل فرودگاه گرگان موجب شد تا تعداد پروازهاي داخلي به اقصي نقاط کشور افزايش يابد و پرواز حجاج به مکه مکرمه نيز از همين فرودگاه انجام شود؛ درحالي که پيش از اين حجاج گلستاني ناچار بودند براي تشرف به خانه خدا از فرودگاه گرگان عازم جده شوند.
تخصيص اعتبار براي فرودگاه کلاله از ديگر مصوبات در بخش زيرساخت هاست که براي اين منظور 10 ميليارد ريال هزينه شد و هشت ميليارد ريال ديگر براي راه اندازي آن اعتبار نياز است.
در بخش راه و ترابري نيز 250 کيلومتر راه روستايي آسفالت و راه توسکستان به شاهرود و راميان به شاهرود اجرايي شده و اجراي طرح گازرساني به شهرمراوه تپه و ‎ 48روستاي منطقه دوزين مينودشت، احداث ‎ 300کيلومتر جاده بين مزارع از اقدامات انجام شده براي اجراي تعداد ديگري از مصوبات سفر است.
احداث نيروگاه يک هزار و 450 مگاواتي علي آباد کتول يکي از پروژه هاي مهم استان است که در سفر اول رييس جمهوري مصوب شده بود و عمليات اجرايي آن آغاز و بخشي از اين نيروگاه بنا به گفته مسئولان استان، امسال به بهره برداري مي رسد.
در بخش بهداشت و درمان نيز افتتاح بيمارستان آق قلا، تجهيز بيمارستان هاي گنبد، کردکوي و کلاله و اغاز عمليات اجرايي احداث بيمارستان مينودشت، آزادشهر، تجهيز 14 مرکز بهداشتي و درماني و راه اندازي 22 پايگاه اورژانس جاده اي از مهم ترين مصوباتي است که اجرايي شده است.
در بخش کشاورزي و منابع طبيعي نيز تکميل شبکه فرعي سد گلستان 1، تامين مبلغ 30 ميليارد ريال براي سد قره سو زرين گل در سال 1385 و انجام مطالعات فاز دو سد و شبکه نرماب چهل چاي از اين مصوبات بوده است که در سال 1387 براي مطالعات فاز دو سد و شبکه نرماب چهل چاي در سال 1387 رديف اجرايي اخذ شد.
مطالعات علاج بخشي سد وشمگير و شبکه آن نيز که يکي از مصوبات سفر اول بوده که به اتمام رسيده است و در سال 1387 پس از اخذ کميسيون ماده 32، رديف اجرايي اخذ شد.
مطالعات زهکشي 280 زهار هکتار از اراضي کشاورزي استان يکي ديگر از مصوبات اين بخش است که مطالعات اوليه آن انجام ، مطالعات 10 هزار هکتار آن نهايي و رديف اجرايي آن در سال 1387 اخذ شده است.
در بخش بازرگاني نيز ايجاد نمايشگاه بين المللي استان گلستان و راه اندازي تالار بورس و تالار بورس محصولات کشاورزي از مهم ترين مواردي است که همه اين مصوبات انجام شده است.

*مصوباتي که اجرايي نشده است

با اين وجود تعدادي از مصوبات سفر اول رييس جمهور به گلستان به رغم پي گيري هاي دستگاه هاي مرتبط، هنوز اجرايي نشده است که از مهم ترين آن مي توان به "ساخت مجتمع پتروشيمي آمونياک و اوره" در گلستان بوده است.
اين مجتمع که قرار بود طي 36 ماه احداث شود و به بهره برداري برسد هنوز در مرحله اوليه است و برخي از مشکلات از جمله مسايل زيست محيطي و تامين منابع ارزي، روند احداث آن را به تاخير انداخته است.
مجتمع پتروشيمي گلستان، بزرگترين طرح صنعتي شمال کشور است که با راه اندازي آن بيش از هفت هزار نفر در استان مشغول به کار مي شوند تاکنون حدود 11درصد پيشرفت فيزيکي داشته است و روند کند اجراي اين پروژه موجب نارضايتي مردم شده است.
هرچند سرنوشت اين پروژه به اعتقاد بسياري افراد در هاله اي از ابهام قرار دارد و چند سال از ابلاغ مصوبه آن مي گذرد اما دو هفته گذشته، معاون وزير نفت در امور پتروشيمي و مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران اعلام کرد: طي مذاکراتي که با مسئولان بانک مرکزي و وزير امور اقتصادي و دارايي کشور صورت گرفته است، ديگر مشکلي براي تامين ارز مورد نياز مجتمع پتروشيمي استان گلستان وجود ندارد.
"عادل نژاد سليم" افزود: ميزان ارز مورد نياز براي اين مجتمع 450 ميليون يورو است که بناست از محل اعتبارات بانک ملي تامين شود و تاکنون جلسات متعددي براي پيشرفت اين پروژه انجام و 500 ميلياردريال براي اين پروژه هزينه و تسطيح زمين و اقدامات زيربنايي آن انجام شده است و جاي هيچ گونه نگراني نيست و پس از تامين ارز مورد نياز ظرف سه تا چهار سال ديگر، توليد آن تحويل مي شود.
وي افزود: همچنين 140 ميليارد ريال اعتبار بيش از سهم شرکت به اين پروژه تزريق شده است.
وي به خريداران سهام پتروشيمي گلستان نويد داد که نگران سهام خود نباشند و با قيمت مصوبي که مجلس شوراي اسلامي براي خوراک اين پروژه ها تصويب کرده اين مجتمع از سودآورترين پروژه ها خواهد بود.
"نژاد سليم" همچنين از مردم درخواست کرد که اطمينان داشته باشند که مجموعه قدرتمند فني، پي گير اين مساله است و اوايل هر پروژه، مراحلي دارد که انعکاس بيروني ندارد و زماني منعکس مي شود که در سايت ديده شود.
با اين تفاسير چند روز پس از حضور اين مسئول در گلستان، نماينده ولي فقيه در استلان گلستان و امام جمعه گرگان، با اشاره به تعويق افتادن پروژه بزرگ پتروشيمي گلستان گفت: ما با اين پتروشيمي اميدهاي زيادي در زمينه رشد، رونق و توسعه استان گلستان به لحاظ اقتصادي و اشتغالزائي داشتيم، اما هنوز هيچ حرکت مثبتي در اين خصوص انجام نشده است.
آيت الله "سيد کاظم نورمفيدي" افزود: پروژه بزرگ پتروشيمي گلستان در دور اول سفر هيئت دولت و رئيس جمهور به اين استان مصوب شد و قرار بود پس از کلنگ زني طي مدت 36 ماه (سه سال) به بهره برداري برسد، اما هنوز اين مهم و مصوبه نهايي نشده است.
وي خطاب به مسئولان استاني گفت: مديران ارشد استان و مسئولان پتروشيمي بايد در اين خصوص از طريق همين تريبون نماز جمعه دلايل و ادله محکمي در خصوص اين تاخير به مردمي که هميشه سئوال دارند ارايه دهند، زيرا اين مردم که بخش عمده اي از کارمندان دولت بودند، با گرفتن وام در اين پروژه سرمايه گذاري کردند.
کمک هاي ضرر و زيان به شرکت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي از ديگر اين مصوبات است که اين مصوبه در بخش اب بو فاضلاب روستايي اجرا شده ولي قانون، اين کمک را به آب و فاضلاب شهري منع کرده است و به همين دليل اجرايي نشده است.
تعيين تکليف باغ روس ها در شهر گرگان از ديگر مصوباتي بوده است که به رغم مکاتبات زياد با وزارت امور خارجه اين مصوبه نيز اجرايي نشده است.
براساس اين مصوبه، مقرر شده بود باغ روس ها از طريق مسايل ديپلماتيک به ملک عمومي کشور جمهوري اسلامي ايران واگذار شود.
جابجايي زمين شهرداري با منابع طبيعي در شهر دلند از ديگر مصوبات است که به دليل مسايل قانوني اجرايي نشده است.
تعيين مرز بين گلستان و مازندران (شبه جزيره ميانکاله و بندرگز) از ديگر اين مصوبات بوده که به رغم تلاش هاي صورت گرفته اجرايي نشده است.
يکي ديگر از اين پروژه ها "تبديل جزيره اشوراده به منطقه نمونه گردششگري" است که اين مصوبه نيز با وجود تلاش هاي صورت گرفته اجرايي نشده است و همچنان مشکلات بر سر اجراي طرح هاي گردشگري بين سازمان ميراث فرهنگي و سازمان محيط زيست در اين جزيره وجود دارد.

*مصوبات سفر دوم؛ محرک و جريان ساز

از سوي ديگر اجراي طرح ها و پروژه هاي محرک و جريان ساز توسعه از جمله مصوبات سفر دوم رياست جمهوري بود که حاصل اين سفر نيز 156 مصوبه و توافق شامل 139 مصوبه و 17 توافق نامه است.
احداث سد و شبکه هاي نرماب چهل چاي، قره سو و زرين گل، تقويت و تسريع در انتقال آب مازاد استان هاي همجوار، احداث راه آهن گرگان - مشهد، گرگان - ترکمنستان از جمله طرح هاي مصوب سفر دوم رييس جمهوري به اين استان بوده است.
براساس شاخص هاي نهاد رياست جمهوري تاکنون 66 درصد از طرح هاي مصوب سفر دوم رياست جمهوري در استان گلستان اجرايي و عملياتي شده است و پي گيري براي اجراي تمامي مصوبات همچنان وجود دارد.
تامين ‎ 27درصد از محل اعتبارات يارانه صادراتي جهت تکميل و تجهيز نمايشگاه بين المللي استان، پرداخت وام مسکن روستايي در ازاي سفته زنجيره اي، اختصاص مبلغ ‎ 2ميليارد ريال جهت تجهيز بيمارستان اميرالمومنين کردکوي و مرکز جراحي قلب باز استان از اقدامات انجام شده براي مصوبات سفر دوم بوده است.
همچنين اختصاص ‎ 6ميليارد ريال براي تکميل دانشکده پيراپزشکي، کتابخانه مرکزي و سلف سرويس دانشگاه علوم پزشکي استان (دانشکده پيراپزشکي تا پايان سال جاري تکميل مي شود) و تکميل مراکز و خانه هاي بهداشت روستايي و شروع عمليات اجرايي ‎ 4مرکز بهداشتي و درماني شهري از ديگر فعاليت ها است.
اختصاص مبلغ ده ميليارد ريال براي اجراي عمليات آب و خاک تعاوني هاي توليد استان و مطالعات احداث راه آهن گرگان - مشهد و گرگان - مرز ترکمنستان در دست انجام است.
همچنين مطالعات فاز يک راه اصلي گنبد و اينچه برون تکميل شده و در مرحله مطالعات فاز دوم است و اختصاص مبلغ ‎ 60ميليارد ريال از محل تبصره ‎ 13براي بهسازي محور آزادشهر - شاهرود و شروع چهار خطه کردن محور آق قلا و گنبد از ديگر اقدامات است.
مرحله تهيه مطالعات فاز دو محور بزرگراه کردکوي - ترکمن، ابلاغ مبلغ ‎ 50ميليارد ريال براي احداث راه آسفالته براي روستاهاي بالاي ‎ 100خانوار استان، تهيه و تصويب تعداد ‎ 37طرح بزرگ صنعتي و معدني در قالب طرح آمايش صنعت دراستان و ارسال براي بررسي وارزيابي به وزارت صنايع و معادن کشور جهت کارسازي سه هزار ميليارد ريال تسهيلات از ديگر فعاليت هاست.
اختصاص ‎ 35ميليارد ريال اعتبار از منابع استاني و ‎ 64ميليارد ريال از منابع ملي براي تملک، خريد اراضي شهرک ها و نواحي صنعتي، شروع مطالعات پهنه بندي استان از نظر لرزه خيزي، رانش زمين و سيل، مطالعات اکتشاف يد و زمين شناسي پزشکي در استان توسط سازمان زمين شناسي کشور انجام شده است.
اختصاص مبلغ ‎ 15ميليارد ريال براي تامين فضاي آموزشي و احداث ساختمان واحدهاي جديدالتاسيس دانشگاه پيام نور، اختصاص مبلغ ده ميليارد ريال براي تکميل ورزشگاه هاي کارگري استان، اختصاص ‎20 ميلياردريال از منابع استاني جهت احداث خط و پست ‎ 63کيلو وات داشلي برون نيز در اين راستا انجام شده است.
احداث خط و پست ‎ 63کيلوولت داشلي برون، تقويت زيرساخت ها (شهرک ها و نواحي صنعتي، پايانه هاي صادراتي، شبکه حمل و نقل، گازرساني و تامين آب کشاورزي و شرب)، تسريع در مطالعات سدهاي شصت کلاته، راميان، محمدآباد، حاجي سو و چايلي در اين راستاست.
همچنين تسريع در اجراي طرح تبديل اراضي شيبدار به باغات مثمر، کارسازي ‎ 3هزار ميليارد ريال تسهيلات براي اجراي ‎ 35طرح بزرگ صنعتي و معدني، احداث منطقه ويژه اقتصادي، دهکده ورزش هاي ساحلي، ايجاد قطب بين المللي گردشگري نيز از ديگر اين مصوبات است.
ايجاد بزرگترين مرکز پرورش ماهيان خاوياري، ايجاد مرکز ملي هواشناسي کشاورزي، ايجاد مرکز تحقيقات و تعليمات حفاظت و بهداشت کار منطقه اي، انجام مطالعات اکتشاف يد، نفت و گاز نيز در راستاي اجراي مصوبه طرح ها و پروژه هاي جريان ساز سفر هيئت دولت بوده است.
از سوي ديگر در بخش تقويت توسعه بخش هاي مختلف زيربنايي، فرهنگي و اجتماعي نيز گازرساني به ‎ 51روستاي حاشيه جنگل و روستاهاي تا فاصله ‎ 15کيلومتري از خط اصلي انتقال گاز، احداث و راه اندازي ‎ 8موزه و ايجاد زيرساخت هاي پيست هاي سوارکاري است.
در خصوص مصوبه تسريع و تسهيل در رفع موانع و مشکلات توسعه اي استان از طريق اصلاح و تصويب آيين نامه ها و بخشنامه ها، اعمال معافيت هاي مالياتي براي واحدهاي جديدالاحداث داخل شهرک ها، نواحي و مجتمع هاي صنعتي خارج از شعاع ‎ 30کيلومتري شهر گرگان بود.
تعويض کاميون هاي فرسوده گازوئيل سوز سطح استان از طريق واگذاري خودروهاي وانت و نيسان، آزادسازي اراضي هزارپيچ و پرداخت وام مسکن روستايي در ازاي سفته زنجيره اي پيگيري شده است.
اختصاص ‎ 20ميليارد ريال براي احداث ‎ 7سالن ورزشي کوچک توسط وزارت نفت، ابلاغ مبلغ ‎ 30ميليارد ريال اعتبارات توازن منطقه اي به استان توسط معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور و اختصاص مبلغ ‎ 50ميليارد ريال وام قرض الحسنه به استان گلستان نيز از ديگر اين موارد بوده است.
پروژه هاي مصوب سفر اول و دوم رييس جمهوري به استان گلستان در حالي در دست پي گيري است که با تشکيل دولت دهم و تاکيد رييس جمهور مبني بر تداوم سفرهاي استاني، مقدمات دور سوم سفر استاني رئيس جمهور و هيئت دولت به استان گلستان فراهم‌ شده است.
استان گلستان با جديت خود را آماده دور سوم سفر استاني رئيس جمهور و هيئت دولت به استان مي‌کند تا با مصوبات مهم و جريان‌ساز زمينه هرچه بيشتر توسعه هم‌جانبه گلستان فراهم شود.
پروژه‌هاي بزرگ و محوري توسعه با ماهيت ملي و با مدنظر قرار دادن اولويت‌هاي اجرايي اسناد توسعه‌اي سند ملي، سند چشم‌انداز 20 ساله و سند آمايش استان، طرح موضوعات اساسي که در سفرهاي قبلي به تصويب دولت نرسيده است و پروژه‌هاي با ماهيت تقويت زيرساخت‌ها توسعه‌اي از ويژگي مهم موضوعات پيشنهادي سفر سوم هيئت دولت در استان است.
همچنين تقويت زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري، توليد و اشتغال و بهبود و ارتقاي شاخص‌هاي توسعه در بخش‌ها از ديگر ويژگي موضوعات پيشنهادي سفر سوم هيئت دولت در استان است.

**استان گيلان

رييس جمهوري و هيات دولت در مدت فعاليت دولت نهم دوبار به استان گيلان سفر کردند که اين سفرها در فاصله زماني اسفند سال 1385 و مهر سال 1387انجام شد.
در نخستين دور سفر رييس جمهور و هيات دولت به استان گيلان 222 مصوبه و 19توافق نامه در راستاي برنامه توسعه استان گيلان و در قالب يک هزار و 630 پروژه به تصويب رسيد که مهم ترين مصوبات بيست و پنجمين جلسه استاني هيات وزيران به اين شرح است:
- اختصاص ‌9 هزار و ‌560 ميليارد ريال تسهيلات کم بهره اشتغالزايي به منظور اجراي طرح‌هاي داراي توجيه فني و اقتصادي با تاييد کارگروه اشتغال و سرمايه‌گذاري و تامين يارانه سود آن توسط وزارت کار و امور اجتماعي
- اختصاص حداقل مبلغ ‌500 ميليون دلار جهت طرح‌هاي داراي توجيه فني و اقتصادي غيردولتي از حساب ذخيره‌ ارزي با اولويت طرح‌هاي بخش صنعت و معدن و کشاورزي در استان در چارچوب ضوابط حاکم بر حساب ذخيره‌ي ارزي
- اختصاص ‌264 ميليارد ريال در سال جاري براي احداث، تکميل، تجهيز و يا توسعه‌ پروژه‌هاي نيمه تمام استان گيلان در سال ‌1385
- بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران مبلغ ‌50 ميليارد ريال وام قرض‌الحسنه ضروري، وديعه‌ي مسکن، درمان، تحصيل و ازدواج را علاوه بر سقف اعتبار عادي استان از طريق بانک‌هاي عامل استان گيلان اختصاص دهد.
- جبران ضرر و زيان صيادان پره و خسارت‌ديدگان متاثر از وزش بادهاي گرم در استان از طريق بخشش سود و ديرکرد وام‌هاي دريافتي تا سقف ‌30 ميليون ريال از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي
- اختصاص ‌3 ميليارد و ‌150 ميليون ريال از منابع صندوق تعاون کشور براي کمک به ايجاد تعاوني‌هاي جديد
- اختصاص مبلغ ‌8 ميليارد ريال از سوي وزارت دادگستري جهت تجهيز و توسعه‌ اردوگاه نگهداري مجرمين مواد مخدر در شمال غرب گيلان (حويق) طي سال‌هاي 85 و ‌86
- اختصاص مبلغ ‌12 ميليارد ريال و همچنين مبلغ ‌2/5 ميليارد ريال جهت محکومين ديه معسر جرايم غيرعمد از سوي وزارت دادگستري و همچنين اختصاص مبلغ ‌4/6 ميليارد ريال از محل وجوه قرض‌الحسنه بانک ملت
- اختصاص مبلغ ‌100 ميليارد ريال تسهيلات براي اجراي بهينه‌سازي و افزايش ظرفيت کارخانه سيمان خزر از سوي وزارت صنايع و معادن
- انجام مطالعات لازم و مشارکت ‌40 درصدي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در اجراي سه طرح صنعتي بزرگ استان در صورت وجود سرمايه‌گذار توانمند غير دولتي
- پايان دادن به اجراي تصفيه‌خانه شهرک صنعتي صومعه‌سرا توسط سازمان صنايع کوچک و شهرهاي صنعتي ايران در سال ‌85 و همچنين انجام مطالعه تصفيه‌خانه شهرک‌هاي صنعتي لوشان و سياهکل در سال ‌85 از سوي اين سازمان
- انجام مطالعات مجتمع فناوري IT و خدمات نرم‌افزاري در شهر رشت در سال ‌85 و اجراي آن در سال‌هاي ‌86 و ‌87 توسط سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران
- صدور مجوز تغيير کاربري و واگذاري هزار هکتار زمين جهت توسعه و ايجاد شهرک‌هاي صنعتي جديد در استان
- مطالعه و ايجاد سه خوشه صنعتي شاليکوبي، فرآوري و بسته‌بندي چاي، فرآوري و بسته‌بندي زيتون تا پايان برنامه‌ چهارم توسعه توسط سازمان صنايع کوچک شهرک‌هاي صنعتي ايران
- اختصاص مبلغ ‌10 ميليارد ريال از سوي وزارت کشور براي احداث و تکميل کارخانه‌هاي کمپوست در مرکز، شرق و غرب استان
- اختصاص مبلغ ‌640 ميليارد ريال (معادل ‌70 ميليون دلار) تسهيلات ارزي براي احياي بافت‌هاي فرسوده شهرهاي استان توسط وزارت کشور
- اختصاص مبلغ ‌20 ميليارد ريال از سوي وزارت کشور براي طرح‌هاي درآمدزا و ضروري شهرهاي استان
- اختصاص ‌15 دستگاه ماشين آتش‌نشاني براي شهرداري‌هاي استان و احداث ‌10 ايستگاه آتش‌نشاني به نحوي که يک سوم اعتبار آن توسط وزارت کشور، يک سوم از سوي استانداري و يک سوم توسط شهرداري‌ها تامين شود.
- اختصاص مبلغ ‌7 ميليارد ريال از سوي وزارت کشور براي کمک به شهرداري‌هاي با جمعيت زير ‌50 هزار نفر استان و صدور مجوز ايجاد دهياري براي روستاهاي بالاي هشتاد خانوار استان از سوي وزارت کشور
- صدور مجوز انتشار ‌400 ميليارد ريال اوراق مشارکت توسط وزارت مسکن و شهرسازي به منظور سرمايه‌گذاري در بافت‌هاي فرسوده استان
- تکميل ‌804 واحد استيجاري به شرط تمليک نيمه تمام در سطح استان توسط وزارت مسکن و شهرسازي در سال‌هاي ‌85 و ‌86
- تهيه‌ي عکس هوايي، نقشه و طرح ساماندهي نوار ساحلي درياي خزر در سال ‌86 از سوي وزارت مسکن و شهرسازي
- آغاز احداث ‌1500 واحد اجاره‌اي در شهرهاي استان توس

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

حامد 27 آذر 1389
با سلام- با گذشت 22سال از پيروزي انقلاب اسلامي اليران روستاي ديورش از توابع شهرستان رودبار هنوز از حداقل امكانات مانند اب شرب بهداشتي _ راه اسفالته _ گاز _ تلفن_ خانه بهداشت و ......برخوردارنيست و پروژه سد ديورش بهانه اي شده است كه مسئولين مربوطه از اختصاص دادن اعتبار و يا هرگونه امكانات به اين روستا خوداري ميكنند . تكليف مردم اين روستا چيست؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.082 seconds.